برچسب‌ها: چوب, ایران, اخبار, صنایع چوب
طبقه بندی انواع چوب : درخت گردو در افسانه‌ها و باورهای عامیانه بررسی برخی باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بیانگر تلقی شخصیت پنداری نسبت به این درخت بویژه نسبت به نوع کهنسال آن است .

منبع : وب سایت فن و هنر ایران زمین

گردو

روایتی از یونان باستان :

روایت است که در یونان باستان و در مصر باستان در معبد ژوپیتر برای کسانی که تازه ازدواج می‌کردند، برگ و شاخه‌های گردو را زیر پایشان می‌انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

باورهای مردم :

درخت کهنسال گردو

برخی معتقدند شب‌ها نباید زیر درختان گردو عبور کرد یا این که زنان را نباید تنها در شب برای آوردن آب به چشمه‌هایی که زیر درخت گردو است، فرستاد و همچنین این اعتقاد وجود دارد که درخت گردو درختی سرکش و مغرور است بنابراین برای بالا رفتن از آن باید از افراد ماهر استفاده کرد . طبقه بندی انواع چوب

باور دیگر این که تمام وقایع و اتفاقات پیرامون درخت گردو در اندام و پیکره درخت ثبت می‌شود .

و جالب‌ترین اندیشه راجع به آن، واسطه قرار دادن این درخت در برخی امور از جمله امر ازدواج است. از درخت گردو به عنوان خرد مکتوم، باروری، طول عمر و مظهر پایداری به هنگام بداقبالی یاد شده است .

گردو

سلامتی

گردو سرشار از ویتامین ای و آنتی اکسیدان می‌باشد، موادی که خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملا” می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند. درخت کهنسال گردو درخت این میوه بسیار بلند است و چوب سخت آن از بهترین و معروف‌ترین چوب‌ها است . ارتفاع درخت گردو بین ۱۰ تا ۴۰ متر است.

درخت گردو بیشتر به روش پیوندزدن (پیوند اسکنه‌ای، پیوند شکمی با T معکوس به دلیل وجود شیرابه) تکثیر می‌شود.

شهرستان بافت در استان کرمان بزرگترین تولید کننده گردوی کشور است و جشنواره ملی گردو در اواخر شهریورماه سال ۹۰ در بافت برگزار شد. بزرگترین باغ‌ گردوی جهان (با تایید فائو ) با مساحت حدود ۷۵۰ هکتار در شهمیرزاد از توابع شهرستان مهدی شهر در استان سمنان واقع است.

درخت کهنسال گردو

گردو (فارسی دری: چهارمغز، نام علمی: Juglans regia) میوهای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک می‌شود و از بین می‌رود و دیگری سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد.

گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد. گردو منبع عالی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. واژه جوز معرب گوچ پارسی میانه به همین معنی است.

بذر کتان و گردو دارای بیشترین اندازه اسید چرب امگا ۳ در میان مواد غذایی گیاهی هستند.

گردوی ایرانی

درخت کهنسال گردو

Juglans regia), نوعی گردو است که ناحیه بالکان، هیمالیا، چین و ایران یافت می‌شود. جنگل‌های وسیعی از این نوع گردو در قرقیزستان و مخصوصا استان جلال‌آباد وجود دارد

درخت گردو در افسانه‌ها و باورهای عامیانه

گردوی کال ایرانی بر روی درخت در اوکراین

وضعیت بقا

در نزدیکی تهدید (IUCN 3.1)

طبقه‌بندی علمی

فرمانرو: گیاهان

راسته: راش‌سانان

تیره: Juglandaceae

سرده: گردو

گونه: J. regia

نام علمی

Juglans regia

L.

مترادف‌ها

Juglans duclouxiana دوده

J. fallax دوده

J. kamaonia (C. de Candolle) دوده

J. orientis دوده

J. regia var. sinensis C. de Candolle

J. sinensis (C. de Candolle) Dode

گرداوری گروه فن و هنر ایران زمین

برچسب‌ها: نجاری درودگری, چوب گردو, چوب, گردو

چگالی ، وزن مخصوص انواع چوب درختان درحالت خشک

ردیف نام درخت چگالی کیلو گرم در متر مکعب

1

بلوط 900 کیلو گرم در متر مکعب

2

کاج 600 کیلو گرم در متر مکعب

3

داغداغان 650 کیلو گرم در متر مکعب

4

توسکا 500 کیلو گرم در متر مکعب

5

زبان کنجشگ(ون) 700 کیلو گرم در متر مکعب

6

صنوبر 600 کیلو گرم در متر مکعب

7

نارون (قره آغاج) 700 کیلو گرم در متر مکعب

8

زربین ( سیاه کاج) 500 کیلو گرم در متر مکعب

9

ممرز 700 کیلو گرم در متر مکعب

10

تبریزی 450 کیلو گرم در متر مکعب

11

گردو 650 کیلو گرم در متر مکعب

12

چنار 750 کیلو گرم در متر مکعب

13

شمشاد 900 کیلو گرم در متر مکعب

14

چوب آزاد 700  کیلو گرم در متر مکعب

15

بید 500 کیلو گرم در متر مکعب

16

سپیدار 500 کیلو گرم در متر مکعب

17

لرگ 430  کیلو گرم در متر مکعب

18

ملج 650 کیلو گرم در متر مکعب

 چوب ملچ , قیمت چوب ملچ , رنگ ملچ , روکش ملچ , سرویس خواب ملچ , چوب ملچ گرگان , چوب ملچ چه نوع چوبی است , چوب اوجا , انواع چوب

چوب ملچ , قیمت چوب ملچ , رنگ ملچ , روکش ملچ , سرویس خواب ملچ , چوب ملچ گرگان , چوب ملچ چه نوع چوبی است , چوب اوجا , انواع چوب

برچسب‌ها: چوب, صنایع چوب, چوب خشک, چوب بلوط

کشف تنه درخت هشتاد / 80 میلیون سال در ازبکستان

کشف تنه درخت ۸۰میلیون ساله در ازبکستان

دانشمندان ازبکستان اعلام کردند تنه سنگ شده یک درخت ۸۰ میلیون ساله که اخیرا کشف شده، می تواند اسرار زندگی گیاهی شکوفا و سرسبز دوران باستان را در منطقه ای که اکنون به یک سرزمین خشک آسیای مرکزی تبدیل شده است، بازگو کند.

دانشمندان ازبکستان اعلام کردند تنه سنگ شده یک درخت ۸۰ میلیون ساله که اخیرا کشف شده

دانشمندان ازبکستان اعلام کردند تنه سنگ شده یک درخت ۸۰ میلیون ساله که اخیرا کشف شده، می تواند اسرار زندگی گیاهی شکوفا و سرسبز دوران باستان را در منطقه ای که اکنون به یک سرزمین خشک آسیای مرکزی تبدیل شده است، بازگو کند.

خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه از تاشکند گزارش داد ، این تنه درخت حدود دو متر ارتفاع و ۳۳سانتی متر قطر دارد و در نتیجه آتشفشان قالب سنگی پیدا کرده است. این تنه درخت، در جریان کاوشهای باستان شناسی در رشته کوه «سلطان اویسی» واقع در نزدیکی رود «آمودریا » که سرشار از سنگواره های مختلف است، کشف شد. به گزارش ایرنا آزیمبوی سعدالله اف، محقق ازبک گفت :

«رشته کوه «سلطان اویسی»

«رشته کوه «سلطان اویسی» برای باستان شناسان جهان بسیار شهرت دارد و بقایای فراوانی از دایناسورها در آنجا کشف شده است.»

اما به گفته وی، قبل از کشف این تنه سنگ شده درخت، از هیچ یک از یافته های محققان چنین بر نمی آمد که ۱۰۰تا ۱۵۰میلیون سال قبل، این منطقه، سرسبز و پر درخت بوده است. سعدالله اف که ریاست آکادمی « خوارزم مامون » را بر عهده دارد،

گفت نمونه ای از درخت سنگ شده برای تحقیقات بیشتر و تعیین عمر دقیق آن به یک موسسه فیزیک اتمی فرستاده شده است. دانشمندان این آکادمی که در قرن دهم میلادی احداث شده، اکنون سرگرم ایجاد گونه های جدیدی از گیاهان هستند که بتوانند در زمینی که اکنون به یک زمین شور و ویران شده از لحاظ محیط زیست تبدیل شده است، رشد کنند.

روزنامه ابرار

گرداوری فن و هنر ایران زمین

برچسب‌ها: آثار باستانی, تنه درخت, درخت, چوب درخت کاج
گالری عکس صنایع چوب و هنر ایران زمین چوب و تخته سندبلاست و آتشکاری تخته های چوبی

عکس روز کارگاه

گالری عکس صنایع چوب و هنر ایران زمین ، چوب و تخته و اتصالات کام و زبانه

انواع چوب در صنایع چوب

گالری عکس صنایع چوب و هنر ایران زمین ، چوب و تخته و اتصالات کام و زبانه , طبقه بندی انواع چوب در صنایع چوب و دکوراسیون داخلی و خارجی ؛ این موضوع بسیار مهم است که بدانیم چه چوبی را در چه مکانی کار کنیم و آیا این چوب مناسب آن محیط است . اگر محیط آفتاب رو است آن را در نظر بگیریم و اگر در معرض رطوبت است بسیار مهم است که از چوب و پوشش های مناسب محیط مرطوب استفاده کنیم .