نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
گالری عکس و تصاویر گره چینی
کارگاه درودگری و نجاری
فن و هنر ایران زمین
گره چینی و مشبک سازی کارگاه صنایع چوب و هنر ایران زمین
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
نمونه کار و اثار گره چینی و مشبک چوب و شیشه
فن و هنر ایران زمین
هنر گره چینی
گره چینی به هنری ایجاد شده با قطعات برش خورده چوب در اشکال مختلف و متعدد الاجرا و وحدتگرای هندسی که به طور هماهنگ در یک کادر مشخص و تکرار شونده گفته میشود.
گرهچینی چوب از هنرهای ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج بوده است. برخی پژوهشگران احتمال دادهاند استفاده از این هنر از دوران خلفا عباسی آغاز شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده است.
بر اساس شواهد و آثار موجود پیشینه هنر گره چینی در معماری ایران به دوره سلجوقی و صفوی باز میگردد و خاستگاه آن نیز شهر اصفهان بوده است . از این سبک کار به طور معمول در ساخت درب های اماکن متبرکه، مقابر، منابر و از مشبک در پنجرهای منازل و کاخها و نردهها استفاده میشده است. از دوران صفوی به بعد تعبیه شیشههای رنگی در چوبهای مشبک رایج شده و در اصطلاح به ارسی ( ارسی سازی ، پنجره ارسی و .. ) مشهور شد. هنرهای چوبی پس از صفویه به خصوص در دوران قاجار نه تنها تکامل فنی نداشت بلکه با افت فنی نیز روبرو شد. البته هنر ارسیسازی در این دوره به اوج خود رسید.
البته هیچ دوره ای مانند سالهای 1390 به بعد هنر در ایران دچار تغییر نشد و متاسفانه این تغییر رشد منفی داشته اما نباید این موضوع را ندیده گرفت که سمت نگاه مردم به هنر اصیل ایرانی همچنان به عنوان یک هنر اصیل ایرانی می باشد .
این هنر در تمام بخش های معماری ایرانی هویدا است . از پلان و فرم کلی گرفته تا ساخت مصالح و به خصوص هنر گره چینی با کاشی .
معرق کاشی ( نقاشی با خرده کاشی و .. )
رسم هر گره اصول خاص خود را دارد .
نقش خورشید به مفهوم برکت ، یکی بودن و منبع خوبی در بیشتر اثار ایرانی قابل مشاهده است ، از قدیم این نقش ها به اصطلاحات در بین صنعت گران و هنر مندان ایرانی تبدیل شد . مانند شمسه ، خورشیدی ...
در زمان قدیم که درودگران ، چلنگران ، اهنگرها ، زمودگران فقط با ابزار دست به کار میپرداختند شاید ساخت یک کوبه خورشیدی مردانه بیش از یک روز کار طاقت فرسا در کنار کوره چلنگری بود .
اثار دست این هنرمندان با تمام زنگ زدگی ، خط و خش و کج و معوجی با گذشت قرنها باز هم حرف برای گفتن دارد و از زیبایی و اصالت ان انسان را شیفته و سیر ناپذیر میکند .
این گروه تصمیم دارد هنر باستانی ایرانیان را در قسمت صنایع چوب ، سرامیک و کاشی ، چلنگری و زمودگری و .. را بکار گیرد همچون گذشته .. توکل به خدا .
تشکر از توجه شما
صنایع چوب و هنر ایران زمین
گره چینی و مشبک سازی کارگاه صنایع چوب و هنر ایران زمین