رنگ در نقاشی دوره اسلامی
رنگهایی که در مشرق زمین متداول بوده و برای نقاشی روی قلمدان یا جلد کتاب یا رحل قرآن و کاغذ بهکار میرفته است اکثراً رنگهای ثابت معدنی و آبرنگ بوده، نه رنگـهای روغنی. نقاشان و استادان رنگ، تقسیمبندیهای زیادی روی رنگها انجام دادهاند. بعضی افراد رنگها را به سه طبقه رنگهای مفرد، مرکب و درهم تقسیمبندی نمودهاند. رنگهای مفرد عبارتند از زرد، سرخ، آبی، کبود زنگاری، کاهی و رنگ آل و رنگ گل شفتالویی و رنگ ختایی. رنگهای مرکب عبارتند از: عودی، سوسنی، سبز، مرمری، نارنجی، گلگون و فریسه، رنگهای درهم که ابری نیز خوانده میشود به دو قسمت تقسیم میگردد:
1-آبی و آهاری ساده
2- هفت رنگ
بعضی از استادان رنگ معتقدند که در نقاشی های ایرانی دو نوع رنگ بهکار میرفته است یکی از رنگهای غیر شفاف و حاجب ماورا که آنها را رنگهای جسمی میگویند و دیگر رنگهای شفاف و نشاندهنده ماورا که آنها را رنگهای روحی میگویند. رنگهایی که در نقاشی روی قلمـدان و سایر هنـرها بهخصوص کاغذ بهکار میرفته تقریباً به ترتیب ذیل بوده است:
1- رنگ سفید:
رنگ سفید از جوشاندن سرب به دست میآید بدین ترتیب که به مقدار دلخواه سرب را در دیگی آب کرده و مجدداً در روی اجاق پر از آتش قرار میدهند، وقتی سرب مثل سرمه گردید در دیگ را محکم میکنند تا از بیرون آمدن هوا جلوگیری به عمل آورند. وقتی که سرب مثل سرمه خوب پخت آن را سه بار با نمک شسته و بعداً به کمک محلول سرکه و نشادر شروع به ساییدن میکنند و این کار را چندین بار تکرار مینمایند، پس از تمیز کردن نشادر از روی سرب، برای آخرین بار آن را شستشو داده و مورد استـفاده قرار میدهند.
2- رنگ زرد:
برای درست کردن رنگ زرد ابتدا یک مثقال زعفران- با ریشه که ریشه هایش کاملاً تمیز شده باشد- را خوب سایده و به آن حدود یک سیر آب اضافه مینمایند و آن را در ظرف شیشهای در بستهای به مدت سه روز در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار میدهند، پس از سه روز که مرتباً زعفران رنگ انداخت و شیره آن بیرون آمد محلول را از صافی بسیار ریز گذرانده سپس در ظرف دیگری قرار میدهند تا املاح شناور در محلول تهنشین شود، پس از آن رنگ را در سینی پاک و بزرگ ریخته و کاغذ را داخل رنگ قرار میدهند به حدی که رنگ در جسم کاغذ اثر کند، سپس کاغذ را در جای سایه و خشک، میگذارند و پس از مهرهزدن استفاده مینمایند.
3- رنگ زرنیخ:
زرنیخ بر دو گونه است، زرنیخ ورقی و زرنیخ کلوخی؛ زرنیخ ورقی درخشانتر از زرنیخ کلوخی است. برای درستکردن رنگ زرنیخی ابتدا مقداری زرنیخ ورقی را در هاون سنگی ساییده و در پارچه کرباسی قرار می دهند سپس آن را با آب سرد صلایه نموده و آنگاه با صـمغ عربی یا انگم آغشـته و استفاده می نمایند.
4- رنگ نارنجی:
مقداری زعفران را با آب گل معصفر-گل زرد- مخلوط نموده و کاغذ را نیم روز در آن قرار می دهند و بعد آن را در سایه خشک می کنند، همچنین این رنگ را با استفاده از سرنج که از سرب سوخته گرفته می شود درست نموده و مورد استفاده قرار می دهند
5- رنگ آل:
قدری گل زرد را در داخل کرباس پیچیده و در قدح چینی قرار میدهند و اندکاندک آب بر آن اضافه می کنند تا هر زرد آبی که دارد از آن بچکد. به هر یک من گل زرد دوسیر قلیای-زاج سیاه است که رنگرزان و صابون پزان به کار می برده اند سوده بر آن اضافه نموده و یکساعت با دست می مالند، بعد از آن اندک اندک آب گرم بر آن اضافه کرده تا رنگ از وی بیرون آید آنگاه مقداری آب نارنج یا لیمو یا آب انار ترش یا آبغوره یا سرکه کهنه در آن رنگ اضافه میکنند تل صاف شود، بعد از آن کاغذ را در آن رنگ قرار می دهند تا یک روز یا یک شب بر آن بگذرد سپـس کاغذ را بیرون آورده و در سایه خشک نموده و مورد استفاده قرار می دهند
6- رنگ سرخ:
مقداری آب جوشیده با درخت بقم را با آب گل تاج خروس یا گل یوسف یا گل بستان افروز و یا آب جوشیده شاه توت مخلوط نموده و پس از جوشاندن و صاف شدن مورد استفاده قرار می دهند.
ناگفته نماند که این رنگها را دوامی نیست و زود متغیر میشوند و کاغذ را درشت و شکننده میکنند اما اگر از رنگ لاک لاک نام رنگی است مشهور که در هندوستان بهدست می آید و عبارتست از شبنمی که بر شاخه های درخت کنار و درختهای دیگر می نشیند و منجمد می گردد آنگاه آنرا کوبیده و می پزند و از آن رنگی سرخ حاصل می شود که مصوران و نقـاشان هم از آن استـفاده می کنند بهره بگیرند رنگ مزبور بی نهایت خوب و بی عیب خواهد بود .
7- رنگ زنگار:
مقداری مس را در ظرف چینی یا شیشهای قرار داده و همان مقدار سرکه کهنه بدان اضافه نموده و ظرف را در چاه آب به مدت چهل روز قرار می دهند.
هنگامی که آن را از چاه بیرون آورند رنگ زنگار حاصل شده است، سپس کاغذ را بدان رنگ نمایند. ناگفته نماند که ماندن به مدت طولانی در روی کاغذ موجب سوراخ ، سوراخشدن آن خواهد شد.
8- رنگ کبود:
با استفاده از نیل سرابی و آب گلهای کبود درست می شود ولی رنگ بهدست آمده رنگ ایده آلی نیست.
9- رنگ قهوه ای متمایل به زرد:
که آنرا با استفاده از گل ماشی که یک نوع خاک معدنی زرد رنگ است درست میکنند.
10- رنگ قهوه ای مایل به قرمز:
این رنگ را با استفاده از گل اخری تهیه مینمایند.
11- رنگ خودرنگ:
چیزی که دارای رنگ طبیعی و خود رنگ باشد برای درست کردن این رنگ قدری برگ حنای پاک بی غبار و خاک ناکوفته را در آب گرم به مدت یک روز یا یک شب قرار می دهند و پس از صاف نمودن کاغذ را بدان رنگ می نمایند.
ناگفته نماند که برای هر یک سیر حنا ده سیر آب لازم است.
12- رنگ کاهی:
مقداری از زردآب گل معصفر را گرفته و از صافی می گذرانند سپس کاغذ را بدان رنگ نموده و در آفتاب خشک می کنند.
13- رنگ عودی:
عود چوبی که دود آن بوی خوشی دارد قدری رنگ لاک و رنگ کبودک را با هم مخلوط نموده و کاغذ را بدان رنگ می کنند. میزان استفاده از رنگ لاک و رنگ کبودک موجب تغییر در رنگ عودی خواهد گردید.
14- رنگ سبز:
مقداری رنگ کبود یا کبودک را با زردآب گل معصفر مخلوط میکنند تا رنگ سبز حاصل شود. معمولاً در موقع استفاده از این رنگ کاغذ را دوباره رنگآمیزی میکنند.
15- رنگ گلگون:
قدری رنگ لاک را با رنگ زعفران به هم میآمیزند تا رنگ گلگون به دست آید. در این رنگ هر قدر میزان زعفران بالا باشد رنگ گلگون بهتر خواهد بود.
16- رنگ فریسه:
به نوع رنگ سبز اطلاق میگردد ، برای درست کردن این رنگ قدری آب مازو و کبودک را با هم آمیخته و پس از گذشت یکروز آنرا صاف میکنند.
17- رنگ سیاه:
برای درستکردن رنگ سیاه از دوده استفاده مینمودند. بدین نحو که چراغی را پر از روغن خالص کتان میکردند و فتیله پنبهای محکمی را در داخل چراغ جا داده و روشن مینمودند، لامپ چراغ لوله شکسته یک سبو بود. این چراغ که در جای محفوظ و به دور از باد قرار داده میشد- میسوخت و دود حاصله در داخل لوله جمع میگردید، سپس دوده را با پر مرغ در داخل کاغذی جمع میکردند و آن را محکم پیچیده و درون خمیری جا میدادند و خمیر را در تنور گرم میگذاشتند تا چربی آن بسوزد. پس از سوختن چربی، دوده را از تنور بیرون آورده و مقدار ده گرم از آن را وزن نموده، بیست گرم صمغ عربی یا انگم پاک را سه شبانهروز در آب جوشانده و پس از سرد شدن با دوده ساییده شده در هاون مخلوط کرده و خمیر درست میکردند. بعداً آن خمیر را با دوده کاملاً میکوبیدند تا هر دو به هم آمیخته و پودر شوند، سپس پانزده گرم مازوی رسیده بیسوراخ را مثل گندم و جو مدت پنج روز در آب خیس نموده مقابل آفتاب مینهادند تا شیره آن کاملاً بیرون آید آنگاه این شـیره را قطرهقطره روی دوده اضافه میکردند. بعـد پنج گرم زاج ترکی را که بهوسیله حرارت، گوگرد آن از بین رفته است نرم ساییده و صلایه کرده و به دود اضافه مینمودند سپس قدری آب حنا، آب وسمه، قدری گلاب، قدری عرق نسترن و آب زعفران و نمک و اندوکی مروارید و مرجان سوده و مقداری زر و سیم و مس برنج حل و شنجرف و لاجورد بدان دوده اضافه مینمودند. هر یک از این مواد خاصیتی ویژه دارند. این ترکیب عجیب هرگز به سبب آب و هوا تبدیل و تغییر نمیپذیرفت و سالهای متمادی و قرنهای بیشمار بر صفحات روزگار پایدار و برقرار میماند. نوع آسانتر از سوزاندن نشاسته در ظرف در روی چراغ و اضافه کردن آب یا گلاب در آن به دست میآید.
18- رنگ زرد:
این رنگ از عصاره ریوند به دست آمده و رنگی به غایت زیبا و ملیح است.
19- رنگ قرمز:
این نوع رنگ قرمز را از جوشاندن کرمهای قرمزدانه- که در کنارههای بحر خزر موجود است- در شراب بهدست میآورند، بدین نحو که پس از جوشانیدن اجازه میدهند تا محلول کاملاً تهنشین شود سپس آن را خشک میکنند. گاهی هم آن را با گچ مخلوط نموده و مورد استفاده قرار میدادند.
20- رنگ شنجرف:
برای رنگ قرمز به کار می رود که اصل آن از گوگرد و سیماب است.
21- رنگ آبی:
این نوع رنگ را با ترکیب نیل خام سرابی و اسفیداج و آب صمغ عربی بهدست میآورند. این مواد در ابتدا به شکل خمیر بوده که پس از رقیق کردن آب صمغ عربی به عنوان رنگ مورد استفاده قرار میگیرد. کاغذ را در داخل رنگ نموده و پس از اینکه رنگ به تمام اجزای کاغذ نفوذ پیدا کرد آن را در سایه خشک کرده و مورد استفاده قرار میدهند.
22- اسفیداج حل:
مقداری قلع ساییده را با آب صمغ عربی خمیر نموده و بعد از آن خمیر را در آب میگذارند تا اندکی حل شود سپس آنرا قدح به قدح میریزند و سر آب آن را که روح میخوانند جمع کرده و اندکاندک آب صمغ بدان اضافه نموده و به عنوان رنگ از آن استفاده مینمایند
ابولفضل ذابح
منبع: پایگاه اطلاع رسانی خوشنویسی ایران
منبع : وبلاگ