وبسایت گروه سوناسازان Art Persian building sauna فن و هنر ایران زمین www.healthsauna.ir
 
 
WWW.HEALTHSAUNA.IR
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به سایت گروه سوناسازان خوش آمدید جهت تماس با ما به شماره 09123240237 تماس بفرمایید . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
 
 
هنر گرافیتی دیوارنگاری
نوشته شده در جمعه ٤ بهمن ۱۳٩٢
ساعت : ٧:٢٢ ‎ب.ظ
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari
نظرات

درباره گرافیتی، هنر نسل چهارم گرافیتی چیست؟

هنرهای تجسمی

 

واژه گرافیتی (دیوارنگاری) از واژه گرافیو در زبان ایتالیایی مشتق شده‌است که به معنی اثر گذاری سریع یا خط خطی است و ممکن است اصل این واژه به «گرافیر»(نوشتن [با قلم فلزی]) در لاتین عامیانه باز گردد. [گرافیون: نوشتن (۱) بر اساس ریشه‌شناسی لغوی این واژه از مدت‌ها پیش به معنی نوشتن یا حک خطوط روی سطوح مورد استفاده بوده‌است. - از لغت‌نامه امریکن هریتیج

 

 

گرافیتی مربوط به متالیکا در خیابانی در تهران

 

 

 

 

منبع : ویکی پدیا گرافیتی هنر

 

دیوارنگاری یا گرافیتی (به انگلیسی: Graffiti) به تصویر کردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ای که بتوان از آن به عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. دیوارنگاشته‌ها، هرگونه علامت‌گذاری‌ای به حساب می‌آیند که می‌توانند در شکل‌های نوشتن ساده حرف‌ها تا نقاشی‌های استادانه ظاهر شوند. دیوار نوشته‌ها از دوران باستان به عنوان مثال یونان باستان، امپراطوری‌های روم، چین و ایران وجود داشته‌اند.

 

 

در دوران مدرن نگارگری به ویژه نگارگری با اسپری یا رنگ پاش و قلم موها بیشترین کاربرد را در ترسیم دیوارنگاشته‌ها دارند. در بیشتر کشورها نقاشی کردن و یا کشیدن هر علامت و تصویری بر روی دیوارها و یا املاک متعلق به افراد بدون جلب رضایت آنان کاری غیرمجاز و جرمی دارای پیگرد قانونی به شمار می‌آید. برخی از اوقات، این کار دربردارنده پیام‌های سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی و ژانری کامل از بیان هنری مبتنی بر سبک نقاشی روی دیوار با رنگ پاش است. برای برخی از افراد شاید کار هنری فقط هنگامی از ارزش برخوردار است که در یک نگارخانه یا نمایشگاه هنری در معرض دید همگان قرار گیرد و برای کسانی دیگر شاید دیوار نگاشته‌ها گونه‌ای از ابراز احساسات قانون گریزانه به شمار آید که عامل و اقدام کننده به آن، حالتی اعتراض آمیز به خود گرفته‌است. دیوارنگاری در سال‌های اخیر در قلمرو فرهنگ عامیانه تحول یافته و در شکل‌های موسیقی زیرزمینی هیپ هاپ و B-boying یاbreakdancing (رقص سرعتی و پرسر وصدا)و سبک زندگی ای که از دید همگانی پنهان است، پدیدار شده‌است.

 

دیوارنگاری‌ها می‌توانند به عنوان علامتی از کارهای تبه‌کاران به شمار آیند که محدوده‌های نفوذ آن‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند. همچنین باید گفته شود که اختلاف نظر و مشاجره پیرامون دیوارنگاری میان مقامات حقوقی و قانونگذار و نیز مسئولان شهری از یک سو با کسانی که دیوارنگاری را شاید گونه‌ای از ابراز احساسات شهروندان تلقی می‌کنند، ادامه دارد. با این وجود گونه‌ها و سبک‌های متفاوتی از دیوارنگاری‌ها با سرعت زیاد درحال تبدیل شدن به شکلی ویژه از هنر هستند درحالی که بحث و گفتگو درباره ارزش آنها میان هواداران و مخالفانشان ادامه دارد.

 

گرافیتی با حروف فارسی اثر اوهام

 

دیوارنگاری بخشی از هنرهای خیابانی ونیز از عناصر اصلی فرهنگ هیپ هاپ بشمار می‌آید. از جمله خطوط نوشتاری برای شعار و تصویر سازی برای زیباسازی شهری یا تبلیغات فرهنگی و بطور کلی رسم هر گونه اثر هنری شامل بر متن، تصویر و برجسته نگاری که توسط طراح صورت پذیرفته باشد. منظور از هنر خیابانی آن بخش از گرافیک است که در کوچه و خیابان و سطح شهر با آن برخورد می‌کنیم. این هنر تاریخچه‌ای بسیار کهن دارد و ریشه در سنگ‌نبشته‌های تاریخی غارها و کتیبه‌های باستانی نقاشی‌های دیواری در ابعاد گوناگون دیده‌اید که از همین دسته‌اند. در سده بیستم و کمابیش هم‌زمان با جنگ جهانی دوم، مشاهده درج نام و نشان گروه‌ها بر روی دیوارها تبدیل به امری عادی شد. در برخی مواقع این دیوارنگاری‌ها بسیار با دقت و هنرمندانه اجرا می‌شوند و سبک‌های متعددی به خود می‌گیرند. برخی از این آثار بار معنایی بیش‌تری را به دوش می‌کشند که ممکن است حاوی یک پیام اجتماعی یا سیاسی باشد که حتی با استفاده از افشانه‌های رنگی بر روی دیوارها، ساختمانها و قطارها رسم می‌شوند. شاید شما هم تصاویری از دیوار برلین را دیده باشید که لبریز از این آثار بود یا نگاره‌های دیگر اینترنتی را که دست به دست یا بهتر بگویم ایمیل به ایمیل می‌چرخند که حاوی تصاویر نقاشی‌شده سه بعدی بر کف خیابان‌ها هستند. این‌ها تماماً هنرهای خیابانی هستند.

 

 

ابتدایی ترین آثار از هنر گرافیتی روی کتیبه ها، دیواره های غارها و … پیدا شــده اند.

که گاه حاوی پیام های آنچنانی نبوده اند. یکی از ابتدایی ترین گرافیتی های مدرن گرافیتی در یکی از شهرهای قدیم یونان (درحال حاضر ترکیه) است که شکلی مانند قلب دارد.

گرافیتی در امریکا در سال های ۱۹۶۰ بیشتر یک عمل سیاسی بوده و گروه هایی مانند LA Familia و Savage Skulls و Savage Nomads از این هنر برای مشخص کردی قلمروی خود استفاده می کردند و در این سال ها بود که Tag ها (که هم اکنون به عنــوان نوعی امضا در زیر آثار گــرافیتی کشیده می شوند) به وجود آمدند.

گرافیتی کار معروف CornBread را می توان به عنوان یکی از نخستین گرافیتی کارهای تاریخ به حساب آورد.

 

 

 

 

 

در این زمان مرکز این هنر New York بود که در این شهر گرافیتی کاران مشهــوری مثل Taki۱۸۳ و۱۶۸ Tracy زندگی می کردند. با کمی دقت در می یابیم که در آن زمان مد بوده است که گرافیتی کاران شماره خیابان خود را به آخر اسم خود اضافه کنند. همان طور که گفتیم مرکز هنر گرافیتی در آن زمان شهر New York بود که در آن گرافیتی کاران مشهور زن مانند Barbara۶۲ و۶۲ Eva زندگی می کردند.

 

 

 

یکی از وقایع مهم تاریخ گرافیتی در این سال ها انتقال هنر گرافیتی از خیابان های شهر به دیوارهای مترو ها و ایستگاه های قطار بوده است. در این زمان هنرمندان این شاخه به ایستگاه های مترو و قطارها هجوم بردند تا کارهای خود را بیشتر و بیشتر به معرض نمایش بگذارند. هنگامی که گرافیتی مدرن رونق بیشتــری یافت هنرمندان برای اینکه کارهایشان با یکدیگر اشتباه گرفته نشــوند مجبور شدند که Tag ها را به عنــوان امضایی در زیر آثار با ارزش خــود که Pieace نامیده می شدند به کار گیرند. (Pieace ها در ابتدا Tag هایی بــودند که گرافیتی کاران ضخامت و نوع نوشته های تگ را عوض می کردند و بعـد ها Tag ها به صورت آثاری در آمدند که MasterPiece یا به طور ساده تر Pieace نامیده شدند).

 

 

 

گرافیتی را می توان از شاخصه های اصلی هیپ هاپ به شمار آورد (Rapping.DJing.BreakDancing.Graffii) و بیشـتر رپرهای امریکا از این هنر استفاده های بسیاری در کلیپ ها و تبلیغات می کنند. بحث تبلیغات شد، پس بهتر بگوییم هنر گرافیتی در تبلیغات نیز نقش بسزایی دارد. مثلا شـرکت سونی برای تبلیغ دستگاه PSP به صاحب های ساختمان ها در شهر های امریکا پول می داد تا تبلیغات خود را که به صورت گرافیتی بودند (گروهی از بچه ها که با چشم های گیج و متحیر خود مشغول بازی با PSP مانند یک اسکیت بورد و … بودند) روی دیوارهای ساختمان ها بکشـند. که البته شرکت سونی جریمه بسیار سنگینی برای این کار پرداخت کرد و همچنین مثال های فراوان دیگر از شرکت های معروف دنیا. این کار تقریبا در همه جای دنیا با منع قانونی مواجه است. گرافیتی با نوشته های سر دستی و یادگاری های روی دیوار متفاوت بوده و نیز مختص سن یا طبقه فرهنگی و اقتصادی خاصی نیست.

 

 

 

امروزه گرافیتی بیش از هر هنر دیگری مورد بد فهمی و استفاده نابه جا واقع شده است و در بسیاری از کشور ها جنبه تاثیرگذار و بیان گرای خود را از دست داده و صورت دیوار نوشته هایی رنگارنگ و پرپیچ و تاب (که آن هم خالی از ارزش نیست) مبدل شده است. هنر شهری و گرافیتی امروزه در تاریخ دنیای مدرن ریشه دوانیده است و تنه یی نسبتا تنومند یافته. به طوری که شاخه های آن در تمامی دنیا گسترش یافته است. این هنر در طی سالیان به شکل های گوناگون دچار تغیر و پیشرفت شده و در مسیر خود تجربه های فراوانی را به ثبت رسانیده. در این مطلب تلاش می شود تا انواع اصلی سبک های شناخته شده را برای مخاطبین و هنرمندان بازگو کرده تا در حین مشاهده آثار تا حدودی از نوع اجرا و سبک و روش کار هنر مندان نیز مطلع باشند.

 

لغت نامه گرافیتی گرافیتی:

 

امضا زنی

 

امضا همان طور که از نامش پیداست ساده ترین اثری است که روی دیوار ها می بینید. این نوع گرافیتی هرچند از نخستین انواع گرافتی محسوب می شود اما امروزه در جامعه هنر شهری به تنهایی وجهه خوب و هنری ندارد و به نوعی با وندالیسم پیوند می خورد.

اثر

اثر که همان اثر هنری است به نقاشی گفته می شود که از غنای بصری بیشتری برخوردار بوده و از نقطه نظر هنری قابل بررسی باشد. یک اثر معمولا از رنگ های بسیاری تشکیل شده و از کنار هم گذاشتن خلاقانه حروف تصویر زیبا حتی ناخوانا را ایجاد می کند.

 

منبع : روزنامه اعتماد

گرداوری و ویرایش : گروه فن وهنر ایران زمین

فربد حیدری


:: برچسب‌ها: