چلیپا جاودانه جهانی(8)-چلیپا و اسلام
چلیپا و اسلام
مسجد جامع عتیق اصفهان
با ورود اسلام بسیاری از راه و روشهای ایرانیان که نیکو بودند و گیرایی داشتند نه تنها زنده ماند بلکه پیشرو و بالنده هم شد .من جمله چلیپا چلیپا هم از زیبایی برخوردار بود و هم رنگ دینی داشت و مقدس به شمار میرفت و فراموش نشد. این یادمان با گیرایی گذشته خود در دوره اسلامی نیز کاربرد داشت و زندگانی دیگر آغاز کرد.
چلیپا و اسلام
با ورود اسلام بسیاری از راه و روشهای ایرانیان که نیکو بودند و گیرایی داشتند نه تنها زنده ماند بلکه پیشرو و بالنده هم شد .من جمله چلیپا چلیپا هم از زیبایی برخوردار بود و هم رنگ دینی داشت و مقدس به شمار میرفت و فراموش نشد. این یادمان با گیرایی گذشته خود در دوره اسلامی نیز کاربرد داشت و زندگانی دیگر آغاز کرد.
از شکست ساسانیان تا سده 4 هجری این نماد پویایی چندانی نداشته و از کاربرد آن جز در نزد مسیحیان آگاهی فراوانی نداریم زیرا اندک است. اما رفته رفته زندگی دوباره یافته و پیکرهای که در اعتقاد مردم جای گرفته و نمایانگر جاودانگی و ابدیت بوده است . دوباره به خدمت مذهب درآمده و والاترین سرچشمه آرایش در هنر اسلامی شده است چونان که با ساختن یک شبکه گسترده و پردامنه با نام "ا..." محمد، علی، با طرحهای دیگرگونه نماد یگانگی وحدت همه شده است .
در روایات گفته پیامبر زمانی که به معراج میرفت سوار بر براق بود در نگارگریهای دینی در جاهای گوناگون کشور به ویژه آنچه در شمال سرزمین ماست براق، تنه اسب، دم طاووس، سر انسان، بال فرشته و کلاه ایرانی به سر دارد .
آنچه از دید ما ارزشمند میباشد آن است که در پارهای از این پیکرهها بر پیشانی براق چلیپا نقش شده است .
کاشیکاری از آرامگاه بایزید که کلمه "علی" را چلیپا وار نگاشته اند.
|
اصفهان، مسجد جامع، ایوان درویش، واژه الله در چهارگوشه و نام محمد تشکیل دهنده چلیپا
|
اصفهان، مسجد جامع، ایوان استاد، واژه "علی"
|
چرخ خورشید میان تهی در مسجد جامع اصفهان روی دیوار ایوان جلوی گنبد خواجه نظام الملک
|
چلیپا جاودانه جهانی(8)-چلیپا و اسلام
جمعه یکم بهمن 1389 20:53