وبسایت گروه سوناسازان Art Persian building sauna فن و هنر ایران زمین www.healthsauna.ir
 
 
WWW.HEALTHSAUNA.IR
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به سایت گروه سوناسازان خوش آمدید جهت تماس با ما به شماره 09123240237 تماس بفرمایید . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
 
 
عید قربان مبارک باد
نوشته شده در دوشنبه ۱٦ آبان ۱۳٩٠
ساعت : ۳:٢٧ ‎ق.ظ
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari
نظرات

عید قربان ، عید ذبح میوه ی دل ابراهیم و ایثار سبز اسماعیل، عید بر آمدن انسانی نو ازخویشتن خویش، عید رهیدگی از اسارت نفس، عید لبیک به دعوت حق بر شما مبارک

 

"عید قربان" روزی که انسان از خداوند نمره قبولی گرفت

 

 

عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است که به قرب الهی رسیده اند.

 

 

 

در کشورهای اسلامی، جشن عید قربان همراه با سنت‌ها و آداب و رسومی است که در فرهنگ آن کشور ریشه دارد

عید قربان

 

عید قربان ، روز امتحان الهی

 

جام جم آنلاین: عید قربان یعنی روز دهم ماه ذی‌الحجه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد در کشورهای اسلامی است که به یاد حضرت ابراهیم(ع)‌ و فرزندش اسماعیل در بسیاری از کشورهای اسلامی در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود.

برای دیدن مقالات و اشعار به ادامه مطلب رجوع کنید ..


پیامک های تبریک عید قربان

 

 

عید قربان پاک ترین عیدها است. عید سر سپردگی
و بندگی ست. عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است. عید قربان عید بر
آمدن روزی نو و انسانی نو است.

 

عید قربان، عید ذبح میوه ی دل ابراهیم و
ایثار سبز اسماعیل، عید بر آمدن انسانی نو از خویشتن خویش، عید رهیدگی از اسارت نفس،
عید لبیک به دعوت حق بر شما مبارک.

 

عید اضحی رسم و آئین خلیل آزراست بعد آن
عید غدیر، روز ولای حیدر است. عید قربان مبارک.

 

عیدقربان، جشن رهایی ازاسارت نفس وشکوفایی
ایمان ویقین ،عیدسرسپردگی وبندگی ،عیدنزدیک شدن دلها به قرب الهی مبارک باد.

 

روز اوج بندگی و تجلی ایثار ابراهیمی مبارک

 

عید سعید قربان، جشن تقرب عاشقان حق مبارک.

 

عید قربان، پر شکوهترین ایثار و زیباترین
جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک.

 

عید قربان که پس از وقوف در عرفات و مشعر
و منا فرا مى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است. در این
روز، اسماعیل وجود را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کردیم قربانى کنیم تا
سبکبال شویم.

 

زندگی‌تان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی
چشمه زمزم.

 

آنگاه که ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه
عشق برد این ذات اقدس الهی بود که جلوه گر شد. این عشق آموختنی است.عید سعید قربان
مبارک.

 

 

 

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان

================================================

"عید قربان" روزی که انسان از خداوند
نمره قبولی گرفت

عید قربان، موسم شادی و روز قبولی در جشن
بندگی، کشته شدن در پای محبوب و قربانی کردن خود، آری موسم عید است.

عید قربان پاک‌ترین عیدهاست، عید سرسپردگی
و بندگی و عید نزدیک شدن دل‌هایی که به قرب الهی رسیده‌اند. عید قربان برآمدن روزی
نو و انسانی نو است.

"عید قربان" از اعیادی است که در میان
مسلمانان از احترام و ارج ویژه‌ای برخوردار بوده و یادآور بزرگترین امتحان الهی است
که حضرت ابراهیم (علیه السلام) آن را با موفقیت پشت سر گذاشت و به مقام امامت رسید.

عید قربان که پس از وقوف در عرفات (مرحله
شناخت) و مشعر (محل آگاهی و شعور) و منا(سرزمین آرزوها، رسیدن به عشق) فرا می‌رسد،
عید رهایی از تعلقات و رهایی از هرآنچه، غیرخدایی است.

در این روز، حج گزار اسماعیل وجودش را،
یعنی هر آنچه بدان دلبستگی دنیوی پیدا کرده، قربانی می‌کند تا سبکبال شود.

ای مسلمان حج گزار! وای کسی که در شکوهمندترین
آیین دینی از زخارف دنیا دور و به او نزدیک شدی، ایام حج را نشانه‌ای از پاکیزگی، رهایی،
آزادگی، آگاهی و معنویت بدان.

قرآن دراین زمینه می‌فرماید:این قربانیان
که زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می‌کنند، گوشت یا خون آنها به خدا نمی‌رسد،
بلکه هدف از قربانی کردن، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به خدا
و تقواست

بدان که زمین، سراسر حجی است که تو در آنی
و باید با سادگی، وقوف در جهان درون و بیرون و قربانی کردن همه آرزوهای پوچ دنیوی،
خود را برای سفر بزرگ آماده کنی و انسان مسافر چند روزه کاروان زندگی است.

انتخاب کن، کدامین را انتخاب می‌کنی؟ خدا
را یا خود را؟ سود را یا ارزش را؟ پیوند را یا رهایی را؟ لذت را یا مسئولیت را؟

آنچه تو را در راه ایمان ضعیف می‌کند، آنچه
تو را در "رفتن"، به "ماندن" می‌خواند، آنچه تو را، در راه
"مسئولیت" به تردید می‌افکند، آنچه تو را به خود بسته و نگاه داشته است،
آنچه دلبستگی‌اش نمی‌گذارد تا "پیام" را بشنوی و حقیقت را اعتراف کنی، آنچه
ترا به توجیه و تاویل‌های مصلحت جویانه می‌کشاند.

ای ابراهیم!،ای قهرمان پیروز پرشکوه‌ترین
نبرد تاریخ، مپندار که در پایان یک قرن رسالت خدایی، به پایان رسیده‌ای، میان انسان
و خدا فاصله‌ای نیست اما راه انسان تا خدا، به فاصله ابدیت و لایتناهی است.

اکنون ابراهیم است که در پایان راه دراز
رسالت، بر سر "دو راهی" قرار گرفته و سراپای وجودش فریاد می‌کشد: اسماعیل
و حق فرمان می‌دهد: ذبح! باید انتخاب کند!

ابلیس،هوشیاری و منطق و مهارت بیشتری درفریب
ابراهیم باید به‌کار بندد ، از نوع "میوه ممنوعه‌ای" که به خورد "آدم"
داد.

ابلیس در دلش "مهر فرزند" را
برمی‌افروزد و در عقلش "دلیل منطقی" می دهد که "از انجام فرمان خودداری
کن و اسماعیل را نگه دار!

و ابراهیم، هرگاه که به پیام می‌اندیشد،
جز به تسلیم نمی‌اندیشد و دیگر اندکی تردید ندارد، پیام، پیام خداوند است و ابراهیم،
در برابر او، تسلیم محض! و او در قله بلند شرف و سراپا فخر و فضیلت قرار گرفته است.

معنایی که عارفان از عید به ما آموخته‌اند،
جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است و نماد ظاهری آن ایام حج و عید
قربان است.

و ابراهیم، هرگاه که به پیام می‌اندیشد،
جز به تسلیم نمی‌اندیشد و دیگر اندکی تردید ندارد، پیام، پیام خداوند است و ابراهیم،
در برابر او، تسلیم محض! و او در قله بلند شرف و سراپا فخر و فضیلت قرار گرفته است

کشته شدن درپای محبوب و قربانی کردن خود
مهمترین تعریفی است که مولوی از عید به ما می‌دهد.

قربانی کردن اشاره به کشتن نفس اماره‌است
و مرد خداشناس باشمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را مقتول می‌سازد و خانه دل را
از لوث نفس پاک گردانیده و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی می‌کند.

بنابراین هدف اصلی در مساله قربانی، رسیدن
به مقام عالی تقواست.

قرآن دراین زمینه می‌فرماید:این قربانیان
که زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می‌کنند، گوشت یا خون آنها به خدا نمی‌رسد،
بلکه هدف از قربانی کردن، شکوفا شدن روح ایثار و نشان دادن میزان عشق و قرب به خدا
و تقواست.

عید قربان، جشن رهایی از اسارت نفس و شکوفایی
ایمان و یقین بر همه ابراهیمیان مبارک باد.

"سلام بر ابراهیم(علیه السلام)، سلام بر
محمد(صلی الله علیه وآله) و سلام بر همه بندگان صالح خداوند."

منبع :

خبرگزاری مهر

===============================================

 

قربانی چیست؟

 

 

عید قربان، پاک ترین عیدها است زیرا عید
سر سپردگی و بندگی است، عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است.

 

عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است که
به قرب الهی رسیده اند.

 

عید قربان عید بر آمدن روزی نو و انسانی
نو است.

 

 

عید قربان که پس از وقوف در عرفات"مرحله
شناخت" و مشعر "محل آگاهی و شعور" و منا "سرزمین آرزوها، رسیدن
به عشق" فرامى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است.
در این روز زائر بیت الله الحرام، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى
پیدا کرده، قربانی مى کند تا سبک بال شود.

 

عید رهایی از تعلقات

”‌ عید قربان که پس از وقوف در عرفات"مرحله
شناخت" و مشعر "محل آگاهی و شعور" و منا "سرزمین آرزوها، رسیدن
به عشق" فرامى رسد، عید رهایى از تعلقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است.
در این روز زائر بیت الله الحرام، اسماعیل وجودش را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى
پیدا کرده، قربانی مى کند تا سبک بال شود”

 

منشاء این روز به عنوان عید ، ریشه در زمان
حضرت ابراهیم دارد زیرا مطابق بیان قرآن کریم، حضرت ابراهیم علیه السلام، از جانب خدا
ماموریت یافت فرزندش اسماعیل را ذبح نماید. لذا ایشان پس از مشورت با اسماعیل علیه
السلام، آماده اجرای فرمان الهی شدند اما با صبر در اطاعت و تسلیم و رضایت از آزمایش
الهی سرافراز بیرون آمدند و خداوند با تبدیل ذبح اسماعیل علیه السلام به قربانی او
را به پدر برگرداند و پیامبران پس از حضرت ابراهیم از نسل ایشان برگزیده شدند

تعریفی از قربان

در تعریف قربان نیز آورده اند که:

 

«والقربان ما یقصد به القرب من رحمه الله
من اعمال البر»

 

یعنی: قربان هر کار نیکی است که انسان به
وسیله آن بخواهد به رحمت خدا نزدیک گردد. بر این اساس می توان گفت قربانی نیز رمز فداکاری
و ازخودگذشتگی و دادن جان در راه محبوب و حد نهایی تسلیم در برابر معبود است یعنی همچنان
که خون قربانی را در راه خالق یکتا بی دریغ می ریزیم، حاضریم بدون هرگونه تعقل و تامل
در راه دفاع از حریم دین و اجرای فرامین آسمانی خداوند متعال، از جان خود نیز بگذریم
و خون خود را تقدیم پیشگاه اقدسش نماییم.

 

عید قربان ؛ عید اضحی است

 

عید قربان را عید اضحی نیز می گویند و وجه
تسمیه آن بدین لحاظ است که اضحی جمع (ضحی) است که به معنای ارتفاع روز و امتداد نور
آفتاب می باشد و ضحی به موقعی گفته می شود که خورشید، قبل از ظهر بالا می آید چنانچه
در قرآن کریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن). و چون حجاج موقع
بالا آمدن آفتاب قربانی می کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم
ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود عید اضحی نیز می گویند.

 

این روز که یکى از دو عید بزرگ اسلامى است،
داراى منزلتى والا نزد عموم مسلمانان می باشد، این روز، روز خجسته و مبارکى است که
مسلمانان به حج رفته، پس از تمام شدن ‏اعمال حجشان، قربانى مى ‏کنند و پس از قربانى،
آنچه بر آنان در حال احرام حرام شده‏ بود، حلال مى ‏گردد، لذا آن روز را عید تلقى مى
‏کنند عیدى که پس از انجام وظایف ‏سنگین حج، به عنوان جایزه الهى و رهایى از احرام
پیش مى‏آید.

عید ابراهیمی

منشاء این روز به عنوان عید ، ریشه در زمان
حضرت ابراهیم دارد زیرا مطابق بیان قرآن کریم، حضرت ابراهیم علیه السلام، از جانب خدا
ماموریت یافت فرزندش اسماعیل را ذبح نماید. لذا ایشان پس از مشورت با اسماعیل علیه
السلام، آماده اجرای فرمان الهی شدند اما با صبر در اطاعت و تسلیم و رضایت از آزمایش
الهی سرافراز بیرون آمدند و خداوند با تبدیل ذبح اسماعیل علیه السلام به قربانی او
را به پدر برگرداند و پیامبران پس از حضرت ابراهیم از نسل ایشان برگزیده شدند. از این
روی، خداوند برای بزرگداشت این خاطره توحیدی و اخلاص الهی مقرر فرموده که هر سال در
موسم حج در وادی منی توسط زوار بیت الله الحرام گوسفند، گاو و یا شتری ذبح گردد تا
آن صحنه فوق العاده درخشان چون نوری برای همیشه در تاریخ انسانیت بدرخشد و خاطره ازخودگذشتگی
آن دو بنده مخلص (ابراهیم و اسماعیل) سندی برای نمایش شرف و فضیلت آدمیت باشد.

 

قرار داشتن حق اهل بیت در دستان دیگران
عامل اندوه و حزن آنان است و اهل بیت در انتظار ظهور امام مهدی علیه السلام می باشند
تا حکومت اسلامی به رهبری اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان برقرار گردد و حق زمامداری
و مرجعیت علمی به آنان باز گردد و برکات الهی بر مردم فرود آید

عیدی که آل محمد اندوهگین می شوند

در کنار اعمال خاص این روز که به صورت مبسوط
در کتب مختلف آورده شده است، مطلب دیگری ذهن انسان را به خود مشغول می کند و آن تجدید
و تازه شدن اندوه آل محمد علیهم السلام است. زیرا طبق فرموده امام باقرعلیه السلام
اندوه آل محمدعلیهم السلام در هر روز عیدی تازه می گردد و دلیل آن عدم برقراری حاکمیت
اسلامی به رهبری اهل بیت و محرومیت بشریت از زمامداری و مرجعیت اهل بیت علیهم السلام
است.

 

عبدالله بن ذبیان از امام باقرعلیه السلام
نقل کرده که به او فرموده اند:

 

« یا عبدالله مامن یوم عیدللمسلمین اضحی ولافطرالا
وهویجددالله لال محمدعلیهم السلام فیه حزنا» .

 

یعنی: ای عبدالله ! هیچ روز سسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسسو فطر بر مسلمانان نمی گذرد جز این که در آن اندوه و حزن آل محمدعلیهم السلام تجدید
و نو می شود.

 

عرض کردم: چرا. فرمود:« انهم یرون حقهم
فی ایدی غیرهم» . یعنی: آنان حقشان را در دستان دیگران می بینند.

 

مطابق این حدیث شریف قرار داشتن حق اهل
بیت در دستان دیگران عامل اندوه و حزن آنان است و اهل بیت در انتظار ظهور امام مهدی
علیه السلام می باشند تا حکومت اسلامی به رهبری اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان
برقرار گردد و حق زمامداری و مرجعیت علمی به آنان باز گردد و برکات الهی بر مردم فرود
آید.

منابع :

سایت حوزه

دایرة المعارف ،دانشنامه
آزاد

 

=================================================

 

 

در کشورهای اسلامی، جشن عید قربان همراه
با سنت‌ها و آداب و رسومی است که در فرهنگ آن کشور ریشه دارد

 

عید قربان ، روز امتحان الهی

 

جام جم آنلاین: عید قربان یعنی روز دهم
ماه ذی‌الحجه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد در کشورهای اسلامی است که به یاد حضرت
ابراهیم(ع)‌ و فرزندش اسماعیل در بسیاری از کشورهای اسلامی در سراسر دنیا جشن گرفته
می‌شود.

 

 این عید، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی
از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشن‌ها و مراسم
باشکوهی در این کشورها برگزار خواهد شد.

 

در بعضی از کشورها مردم در این روز پس از
انجام عبادات و به جای آوردن آیین‌ها و مراسم عبادی عید قربان به دید و بازدید اقوام،
دوستان و آشنایان خود می‌روند. اگرچه به جای‌آوردن مراسم قربانی در این روزها تنها
برای افرادی که مراسم حج تمتع را به جای آورده‌اند واجب بوده و برای دیگر مسلمانان
واجب نخواهد بود، اما در بسیاری از کشورها، مسلمانان مانند زائران کعبه که در مراسم
حج گوسفند، گاو یا شتری را در این روز قربانی کرده و گوشت آن را در میان اقوام، همسایگان
یا نیازمندان تقسیم می‌کنند. افرادی که برای انجام مراسم حج عازم مکه شده‌اند در روز
عید قربان، پس از انجام مراسم قربانی، همه آنچه را که در مدت زمان محرم شدن به آنها
حرام بوده است بر خود حلال می‌کنند.البته برگزاری مراسم عید قربان در کشور ما نیز سنتی
کهن و دیرینه است که اگرچه بسیاری از آیین‌ها و رسوماتی که در گذشته در میان اقوام
ایرانی وجود داشته امروزه به دست فراموشی سپرده شده است، اما همچنان این عید بزرگ یعنی
عید قربان از جایگاه بسیار مهمی در میان مسلمانان ایرانی برخوردار است.

 

عید قربان در کشورهای همسایه

 

در کشورهای مختلف، جشن    مستلزم
برپایی سنت‌ها و آداب و رسوم خاصی است که در فرهنگ آن کشور ریشه دارد. در کشور ترکیه
به مناسبت عید قربان، 4 روز تعطیل عمومی است و از آنجایی که در این کشور قربانی‌کردن
حیوانات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است هر فردی که از توانایی مالی نسبتا خوبی
برخوردار باشد در 3 روز از 4 روزی که به عنوان تعطیلات عید قربان در نظر گرفته شده
است، گوسفند، گوساله یا شتری را قربانی می‌کند. گاهی خانواده‌هایی که از توانایی مالی
کافی برخوردار نباشند با همکاری هم یا به طور مشترک حیوانی را قربانی می‌کنند. عید
قربان پس از عید سعید فطر بزرگ‌ترین عید ملی و مذهبی کشور ترکیه به شمار می‌رود.

 

مردم از چند روز قبل خود را برای استقبال
از این عید بزرگ آماده می‌کنند. خانه‌تکانی، پختن شیرینی و غذاهای سنتی مراسم روز عید
قربان است و همچنین چراغانی خیابان‌ها در روزهای قبل از عید، شور و حال خاصی را در
میان مردم این کشور ایجاد می‌کند. در روز اول عید مردان خانواده در نماز عید قربان
شرکت کرده و پس از ادای مراسم قربانی به دید و بازدید همدیگر می‌روند. دراین روز هر
فردی که به دیدن فرد دیگری می‌رود برای او هدیه‌ای به همراه می‌برد و بزرگ‌ترها به
کوچک‌ترها عیدی می‌دهند. آنها بر این باورند که این دید و بازدیدها می‌تواند نقش بسیار
مهمی در استحکام روابط خانوادگی و دوستانه و همچنین رفع کدورت‌ها میان افراد داشته
باشد.

 

تحکیم روابط خانواده‌ها

 

جالب است بدانید که اگر خانواده‌ای در فاصله
بین عید فطر تا عید قربان یکی از بستگان خود را از دست داده باشد، دیگر خانواده‌ها
و دوستان در نخستین روز عید قربان به دیدار این خانواده می‌روند و دیدار این خانواده
در اولویت دیگر دید و بازدیدها خواهد بود.

 

از آنجایی که تحکیم روابط میان خانواده‌ها
درترکیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در این روزها استفاده از خدمات و سرویس‌های
حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری برای همه افراد رایگان است تا به این ترتیب
هرگونه محدودیت ممکن که می‌تواند در تحکیم روابط میان افراد سدی را ایجاد کند از میان
برداشته شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در این کشور همه ساله دراین ایام بیش
از 2 میلیارد دلار به خرید پوشاک، میوه، شیرینی و تنقلات، هدیه و همچنین مبالغی برای
کمک به مستمندان اختصاص داده خواهد شد. در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز عید قربان از
اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

به مناسبت عید قربان که در کشورهای عرب
زبان، عیدالاضحی نامیده می‌شود حداقل 2 روز تعطیل عمومی در نظر گرفته خواهد شد. در
کشور عربستان که در این ایام همه ساله میزبان تعداد زیادی از مسلمانان دنیاست این تعطیلات
5 روز و در کشورهایی مانند امارات متحده‌‌عربی به مناسبت عید قربان 3 روز تعطیل است.
در کشور عربستان بسیاری از مردان همانند دیگر مسلمانانی که برای ادای فریضه الهی حج
به مکه سفر کرده‌اند، در روز عید قربان موهای سر خود را می‌تراشند و پس از زیارت خانه
خدا به مسجدالنبی می‌روند. دید و بازدید اقوام نیز از دیگر سنت‌های عید قربان در کشور
عربستان است.

 

اگرچه از آنجایی که این تعطیلات در کشور
عربستان یک تعطیلات 5 روزه است، اغلب خانواده‌ها پس از ادای فرایض دینی به همراه اعضای
خانواده خود عازم سفر خواهند شد.

 

پایبندی به سنت‌ها در میان اقوام ترکمن

 

مردم کشور ترکمنستان یا به عبارتی دیگر
ترکمن‌ها از جمله اقوامی هستند که پایبندی آنها به سنت‌ها و رسومات کهن از گذشته‌های
دور زبانزد همه بوده است. ترکمن‌‌ها نیز همچون مسلمانان ترکیه از چند روز قبل از فرا
رسیدن عید بزرگ قربان، همه چیز را برای برگزاری جشن عید قربان آماده می‌کنند و به این
ترتیب به استقبال این عید بزرگ اسلامی می‌روند. اقوام ترکمن از 2 روز قبل از عید، خانه،
کوچه و محله زندگی خود را برای جشن عید تمیز می‌کنند و یک روز قبل از عید را به پخت
نوعی نان روغنی که از شیرینی‌های مخصوص عید قربان در کشور ترکمنستان است، اختصاص می‌‌دهند.
افرادی که در روز عید حیوانی را قربانی می‌کنند، مهمانی بزرگی برگزار می‌کنند و از
اقوام و خویشاوندان خود برای حضور در این مهمانی دعوت می‌کنند تا در این مراسم حضور
پیدا کنند. آنها همانند نوروز سفره‌های خاصی را برای عید قربان تدارک می‌بینند. گل،
شیرینی و گوشت قربانی از مهم‌ترین چیزهایی است که باید سر این سفره گذاشته شود.

 

پاک کردن گناهان با تاب‌خوردن

 

در ایران یکی از آیین‌های بسیار جالب ترکمن‌ها
در این روزها انجام بازی‌های محلی و تاب‌بازی در میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان
است. تاب‌بازی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از بازی‌های مخصوص ایام عید قربان در
بین اقوام ترکمن مرسوم بوده است. آنها بر این باورند که در آیین سنتی با تاب‌خوردن
گناهان افراد ریخته و به این ترتیب آنها از هرگونه آلودگی پاک و مبرا خواهند شد. صبح
روز عید هم اعضای خانواده با پوشیدن لباس نو عازم محل برگزاری نماز عید می‌شوند و پس
از به جای آوردن نماز، ذبح قربانی انجام خواهد شد. اگرچه امکان ذبح قربانی در 3 روزی
که به عنوان ایام عید تعطیل است، وجود خواهد داشت، اما در اغلب خانواده‌ها ذبح قربانی
در نخستین روز عید انجام می‌شود. ترکمن‌ها از جمله اقوامی هستند که حتما باید حیوانی
به رنگ سفید را برای قربانی انتخاب کنند. در کشور کویت نیز یک تعطیلی 6 روزه برای عید
قربان در نظر گرفته می‌شود و مردم نیز از چندین روز قبل از عید برای خرید لباس نو،
شیرینی و تنقلات راهی بازارها می‌شوند تا خود را برای این عید بزرگ آماده کنند. عیدقربان
در میان مردم کویت به عیدالکبیر یا عید بزرگ شهرت دارد. در کشور عراق نیز مراسم جشن
عید قربان با یک تعطیلات 7 روزه همراه است. در این کشور در شب قبل از عید بسیاری از
مسلمانان شیعه عازم کربلا می‌شوند تا مراسم ویژه عید قربان را در آنجا به جای آورند.

 

بیشترین دید و بازدیدها و همچنین عروسی‌ها
در این روزها برگزار می‌شود به گونه‌ای که در اغلب کشورها حتی اگر زوجی که قصد ازدواج
باهم را داشته باشند از ماه‌ها قبل، این روز را به عنوان روز ازدواج خود انتخاب می‌کنند.

 

از دیگر ویژگی‌های مشترک مسلمانان این است
که در اغلب کشورها در این روز با آبگوشت یا کبابی که از گوشت قربانی تهیه شده باشد
از مهمانانی که در خانه بزرگ فامیل دور هم جمع شده‌اند، پذیرایی خواهد شد.

 

سهیل امیری / جام‌جم

 

 

منابع: Islamic-Relief.com

en.wikipedia.org / inter-islam.org

====================================================

 

خویش فربه می‌نماییم از پی قربان عید

 

جام جم آنلاین:

به خانه اش رفتیم و چند
روزی را میهمان خان گسترده اش بودیم. هر جا که خواستیم ما را برد.از ورای خواسته های
دنیوی گذشتیم و به معنویت رسیدیم. معنویتی شیرین و دلچسب.

 

 

 

 

به خانه ای ساده و بی آلایش رفتیم که هیچ
غل و غشی ندارد. زلال زلال همچون اشک چشمان کودکی معصوم. طوافش کردیم، هفت بار ، به
تعداد هفت شهر عشق.

دور و برمان را که نگاه می کنیم همه گونه
آدم هست.سیاه، سفید، فارس، عرب و... اما همه یکسان اند. هیچ تفاوتی میانشان نیست. همانگونه
که رحمت اللعالمین اش از برای خود تفاوتی را نمی دانست با دیگر مردمان.

 

به جایی می رویم که عشق را می توانی بچشی
و باز هفت بار می رویم و می‌آییم به اندازه هفت شهر عشق.

 

هاجر را می بینیم که چگونه سراسیمه برای
فرزندش عطش دارد و آب می‌خواهد، اما در آن بیابان سوزان جز باران خورشید و ماسه های
داغ و تفتیده نیست.

 

هفت بار در این گرما می رود و می آید ،
آخر بار چشمه ای را زیر پای دردانه فرزندش می بیند و همان می شود ، چشمه آب زمزم.

 

از آن حال و هوا که بیرون می آیی به سوی
بارگاه آسمانی و خورشید گونه پیامبر اعظمش می روی که تو را می خواند. پیامبری که خدایش
رحمت اللعالمین اش می خواند.

 

در کنارش غمی جانکاه آرمیده است. به سوی
اش می روی هق هق گریه های این غم را می شنوی و آنگاه خود نیز ناخودآگاه همراهی می کنی.
مجالی بدهند، کنار بقیع مظلوم روی خاک می نشینی ، دلت می گیرد. قلبت می خواهد از سینه
برون آید ، از آن همه غم.

 

همه اینها را که انجام می دهی تازه می رسی
به اصل مطلب ، که قربانی کردن است. همه اینها را انجام می دهی تا «نفس» را در روز عید
قربان ، سر ببری ، بیندازی جلوی پای شیطان.

 

ابراهیم که سربلند بیرون آمد از آن آزمایش
الهی ؛ ذبح عظیمی بود که هر دو ، هم ابراهیم و هم اسماعیل با معجزه عشق ، سربلند بیرون
آمدند.

 

صدای پای عید می آید ، عید قربان ، عید سرسپردگی
و بندگی به درگاه احدیت است. عید قربان ، عید زاییده شدن انسانی نو از پس آن منیت های
هوی و هوس است.

 

عید قربان ، روز جان باختگی و قربانی کردن در پای معشوق است.

خویش فربه می نماییم از پی قربان عید      کان قصاب عاشقان بس خوب و زیبا می کشد

آن گمان ترسا برد مومن ندارد آن گمان      کو مسیح خویشتن را بر چلیپا می کشد

نیست عزرائیل را دست و رهی بر عاشقان   عاشقان عشق را هم عشق و سودا می کشد

آنچنان شیرین و خوش در پای او جان می دهیم    کان ملک ما را به شیر و شهد و حلوا می کشد

«مولوی»

 

هنگامی که بازمی گردیم از خانه دل ، عید
قربان را به یاد داشته باشیم و پیش از آن که بازگردیم دعای قافله سالار عشق، حسین
(ع) را در روز عرفه یاد آوریم که «خدایا ، به خاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز
و مقدر کن که سرنوشتم به خیر و صلاح من باشد».

 

محمد صفری

 

 

تصاویر عید قربان در جهان اسلام

مهر: در آستانه عید قربان حال و هوای کشورهای
عربی و اسلامی به طور کلی تغییر کرده، برخی به فکر خریدهای با تخفیف زیاد افتاده اند
و برخی دیگر در تدارک برگزاری نماز پرشکوه عید هستند.

 

در آستانه عید قربان و برگزاری نماز پرشکوه
این روز حال و بسیاری از کشورهای منطقه تغییر کرده تا سردی پاییز چندان تاثیری بر دل
بهاری مردم نداشته باشد.البته در این میان برخی از مردم جهان عرب با توجه به تخفیفهای
خاصی که در این ایام وجود دارد، در فکر خریدهای پاییزی خود هستند.

 

در این تصویر مردم مصر که حضور جوانان در
بین آنها بسیار چشمگیر است در گوشه ای از میدان التحریر قاهره جمع شده و در انتظار
برگزاری نماز عید هستند.

 

در این تصویر یکی از بازارهای بزرگ شهر
دمشق پایتخت سوریه دیده می شود که در آستانه عید کمی شلوغ به نظر می رسد.

 

این تصویر از مراسم نماز عید قربان در اندونزی
گرفته شده که زنان مسلمان در حال ادای نماز می باشند. بخشی عربی پایگاه سی ان ان این
عکس را منتشر کرد و نوشت: مسلمانان نقاط مختلف جهان در صبح این روز (روز عید قربان)
نماز عید را به جا آورده و قربانی می کنند.

 

به گزارش الجزیره در این تصویر بازگشت حجاج
بیت الله الحرام به منا دیده می شود. حجاج در این مرحله با ادای قربانی، خود را برای
مراحل دیگر حج آماده می کنند. در گزارش الجزیره آمده است: حجاج پس از بازگشت به مزدلفه
(محل اقامت خود در منا) به تدریج برای برگزاری طواف کعبه آماده می شوند.

روزنامه المستقبل لبنان نیز از شلوغی بازار
شهر بعلبک در منطقه بقاع لبنان شهر خبر داد. المستقبل با اشاره به اوضاع امنیتی نه
چندان آرام این منطقهدر سالهای اخیر تاکید کرد: تعطیلات عید قربان فرصت بسیار خوبی
برای بازگشت رونق به شهر است.

بنابر این گزارش در نخستین شب تعطیلات عید
قربان خیابانها و بازارهای شهر بعلبک بسیار شلوغ بوده به طوری که در برخی مناطق ترافیک
باعث عدم حرکت خودروها برای چندین ساعت متوالی شده است.

 

روزنامه الاتحاد امارات نیز امروز با چاپ
تصویری از یکی مراکز تجاری شهر دبی از تخفیفات ویژه فروشندگان در آستانه عید قربان
خبر داد و تاکید کرد: این تخفیفها باعث افزایش جذب مشتریان و بالا رفتن 30 تا 50 درصدی
میزان فروش در بازارهای امارات شده است.

 

ایمیل مستقیم: info@fardanews.com

XGoogle Reader Stumble Upon Delicious Cloob Facebook Twitter
Digg

 

 ============================================

 

 

گلچین: 6 قوس 1388

 

آداب عید قربان

از انس رضی الله عنه روایت است که فرمود:

هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
به مدینه آمدند دو روز داشتند که به بازی و سرگرمی مشغول می‎شدند و جشن می‎گرفتند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: (الله متعال بجای آنها، دو
روز بهتری برای شما قرار داده است. روز عید فطر و روز عید قربان) ( حدیث صحیح/ سنن
نسائی شماره1556) اذکار و فضائل روز عرفه و ایام التشریق (11 و 12 و 13 ذی‎الحجه)‎ از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه
وآله وسلم فرمودند: (هیچ روزی باشکوه‎تر و محبوبتر در انجام اعمال نیک نزد خداوند از 10 روز اول ذی الحجه وجود
ندارد پس در این روزها « لا اله إلا الله و الله أکبر و الحمد لله» را زیاد بگویید).
(حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 6154)(رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روز اول ذی‎الحجه را روزه می‎گرفتند). (حدیث صحیح/ سنن ابوداود شماره 2437) پیامبر صلی الله علیه وآله
وسلم در مورد روزه‎ی روز عرفه فرمودند: (گناهان سال گذشته و سال آینده را محو می‎کند). (صحیح مسلم شماره 1162)رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
(بهترین چیزی که پیامبران در روز عرفه گفته‎اند و من نیز آن را می‎گویم : « لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیک لَهُ، لَهُ الْمُلْک
وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ » می‎باشد). (حدیث حسن/ معجم الطبرانی شماره 3274 - سلسله صحیحه شماره
1503)روایت است که عبدالله بن عباس رضی الله عنه و دیگر اصحاب رسول الله صلی الله علیه
وسلم تکبیر عید قربان را بعد از نماز صبح روز عرفه شروع می‎نمودند و بعد از نماز عصر آخرین روز از ایام تشریق به پایان می‎رسانیدند. ( حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 6072)

ابوهریره، عمر, عبدالله بن مسعود و عبدالله
بن عمر رضی الله عنهم در بازار، بعد از نمازها، وقت خواب، نشستن و پیاده رفتن خود را
مشغول تکبیر گفتن ‎می‎نمودند. (صحیح بخاری/ شماره970 - 969)

عبدالله بن عمر رضی الله عنه می‎فرماید که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم به همراه اصحاب در هر دو
عید تکبیر گویان با صدای بلند به سوی نماز می‎رفتند. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

الفاظ تکبیر الله اکبر الله اکبر ، لا اله
الا الله ، والله اکبر الله اکبر ، و لله الحمد. (حدیث صحیح/ سنن بیهقی شماره 5925)

الله اکبر الله اکبر الله اکبر لا اله الا
الله والله اکبر الله اکبر و لله الحمد. (امام مالک و امام شافعی این لفظ را نیز جائز
می‎دانند )

آداب و سنتهای عید قربان از ام سلمه رضی
الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: (هرگاه هلال ماه ذی
الحجه را مشاهده نمودید و قصد قربانی کردن را داشتید تا حیوان را قربانی نکرده‎اید چیزی از مو‍‍‍‍‍‍‍‏, ناخن و موهای زاید خود را کوتاه نکنید).(صحیح
مسلم شماره 1977)رعایت نظافت ، استعمال بوی خوش، مسواک زدن و غسل زدن چنانچه در روز
جمعه تأکید شده است.از عبدالله بن عباس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله
علیه وسلم در یکی از جمعه‎ها فرمودند: (الله جل جلاله این روز را برای شما مسلمانان «عید» قرار
داده است پس کسی که به نماز جمعه آمد، غسل بزند، و اگر بوی خوش دارد استفاده کند و
مسواک بزند). (حدیث صحیح/ سنن ابن ماجه شماره 1098)

(بهترین لباس خود را بپوشد). ( صحیح بخاری
شماره 948)

پیامبر صلی الله علیه وسلم در روز عید قربان
قبل از نماز چیزی نمی‎خورد تا از نماز برمی‎گشت. (حدیث صحیح/ سنن ترمذی شماره 542)نظر علما بر این است که بعد از
نماز عید غذای خود را با گوشت قربانی‎اش شروع کند. (فتح البای شرح حدیث 955 صحیح بخاری) اهمیت نماز عید و تأکید
پیامبر به رفتن به نماز عید از ام عطیه رضی الله عنها روایت است که فرمود: (رسول الله
صلی الله علیه وسلم به ما فرمودند که دختران بکر ( ازدواج نکرده ) و زنان قاعده را
به مصلی ببریم تا در کار نیک و دعای مسلمانان شریک باشند و زنان قاعده از مصلی کناره
می‎گرفتند). (صحیح بخاری شماره 324 )

حال وقتی پیامبر صلی الله علیه وسلم به
زنان چنین توصیه می‎کند مطمئناً این اهمیت و تأکید پیامبرصلی الله علیه وسلم شامل حال مردان
بیشتر می‎شود. پیامبر صلی الله علیه وسلم پیاده به مصلی می‎رفتند و بر می‎گشتند. (حدیث حسن/ سنن ابن ماجه شماره 1294 ) پیامبر صلی الله علیه وسلم
در روز عید از راهی به مصلی می‎رفتند و از راه دیگر باز می‎گشتند. ( صحیح بخاری شماره 986 ) برای مأمومین مستحب است که برای نماز
عید زود به مصلی بروند اما برای امام سنت است دیرتر به مصلی برود. ( بخاری شماره
956) پیامبرصلی الله علیه وسلم قبل از نماز عید سنتی نمی‎خواند ولی وقتی به منزلشان برمی‎گشتند دو رکعت می‎خواندند. (حدیث حسن/ ابن ماجه شماره1293) ولی طبق دستور پیامبر صلی الله
علیه وسلم وقتی وارد مسجد شدیم می توانیم دو رکعت سنت تحیه مسجد بخوانیم. (صحیح مسلم
شماره 714) نماز عید دو رکعت است که بصورت زیر خوانده می‎شود پس از تکبیرة الحرام دعای استفتاح (وجهت) را می‎خوانیم و سپس هفت تکبیر دیگر می‎گوییم، در رکعت دوم بعد از تکبیر انتقال ( بالا آمدن از سجود ) پنج تکبیر
دیگر می‎گوییم در هر رکعت پس از تکبیرات دعای تعوذ ( اعوذ بالله … ) و سوره حمد
می‎خوانیم - در بین تکبیرات حمد و ثنای خدا را گفته و او را مورد مجد و تعریف
قرار می‎دهیم ( سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر ) و بر
رسول الله صلی الله علیه وسلم صلوات می‎فرستیم. (حدیث صحیح/ معجم الکبیر الطبرانی شماره 9519 ) کسانی که به نماز
عید همراه امام نرسند و همچنین زنانی که در خانه هستند می‎توانند نماز عید را بجا آورند. (صحیح بخاری شماره987) در صورت نرسیدن
به نماز جماعت ( نماز عید) تعداد رکعات نماز و چگونگی آن هیچ تغییری نمی‎کند آن طور که از انس رضی الله عنه روایت شده است. (حدیث حسن/ سنن بیهقی
شماره 6031)

تبریک و تهنیت گفتن به یکدیگر از جبیر بن
نفیر رضی الله عنه روایت است که: اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم هنگامی که
روز عید همدیگر را ملاقات می‎کردند به یکدیگر می‎گفتند: « تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَ مِنْک » (الله از ما و شما قبول بگرداند)
(حدیث حسن/ فتح الباری شرح حدیث 952 صحیح بخاری) آداب اجتماعی روز عید رسول الله صلی
الله علیه وآله وسلم فرمودند: (همانا الله بلند مرتبه به من وحی نمودند که نسبت به
یکدیگر فروتن و متواضع باشید تا یکی بر دیگری ظلم و تعدی ننموده و فخر و تکبر نورزد).
(صحیح مسلم شماره2865)

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
(اگر سوزن آهنی در سر یکی از شما فرو برده شود برای او بهتر از این است که زن نامحرمی
را لمس کند). (حدیث حسن/ معجم الکبیرطبرانی شماره 486)

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
(ذلت و حقارت بر کسی قرار داده شده است که با دستور من مخالفت کند و هرکس خود را به
قوم و گروهی شبیه کند پس او از همان قوم محسوب می‎شود). (حدیث صحیح/ مسند احمد شماره 5115)

پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مردانی
که خود را شبیه زنان و زنانی که خود را شبیه مردان می‎سازند، لعنت نمودند و فرمودند: آنها را از خانه‎هایتان بیرون کنید. (صحیح بخاری شماره 5547) پیامبر صلی الله علیه وآله
وسلم فرمودند: (زنانی که لباسهای نازک می‎پوشند و نیمه برهنه به نظر می‎رسند و (موی) سرشان ماند کوهان شتر (برآمده) است خودشان منحرف هستند و
دیگران را هم منحرف می‎سازند، دوزخیانی هستند که من آنها را ندیده‎ام، وارد بهشت نمی‎شوند و بوی بهشت به مشامشان نمی‎رسد). (صحیح مسلم شماره 2128)پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:
(بخورید، بنوشید، بپوشید، و به یکدیگر صدقه دهید اما اسراف نکنید و تکبر نورزید).
(حدیث حسن/ابن ماجه شماره 3605) پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: (کسی که می‎خواهد روزیش وسیع گردد و بقیه‎ی عمرش پر خیر و برکت باشد باید صله‎ی رحم را بجای آورد. و در روایتی قطع کننده‎ی (ترک کننده) صله‎ی رحم وارد بهشت نمی‎شود). (صحیح مسلم شماره 2557ـ2556)

 

 ===========================================

همزمان
با عید قربان دلت را قربانی محبت ،عشق ،صمیمیت و مهربانی من کن

با تشکر حیدری

 


:: برچسب‌ها: