وبسایت گروه سوناسازان Art Persian building sauna فن و هنر ایران زمین www.healthsauna.ir
  
WWW.HEALTHSAUNA.IR
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به سایت گروه سوناسازان خوش آمدید جهت تماس با ما به شماره 09191210119 - 02177308232 تماس بفرمایید . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تقلید در معماری معاصر
نوشته شده در شنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩٠
ساعت : ۱:٠٢ ‎ق.ظ
نویسنده : { فربد حیدری } Farbod Heidari

بستر شناسی تقلید در معماری معاصر ایران

حسین سلطانزاده

 

ریشه آغاز تحولات معماری معاصر ایران را باید از دوران صفوی جست وجو کرد. از یک سو جنگ ها و کشاکش های متعدد با حکومت عثمانی و برخی از حکومت های اروپایی مانند پرتغال و انگلیس و از سوی دیگر آمد و شد هیات های نمایندگی و گروه های سیاسی اروپایی به ایران و در مواردی بازرگانان اروپایی و روسی موجب آشنایی بیش از پیش ایرانیان با برخی از دستاوردهای فنی و بعضی از ویژگی های فرهنگی و هنری اروپاییان شد. در زمینه های هنری می توان به طراحان یا نقاشانی که همراه با برخی از هیات های سیاسی به ایران آمدند، اشاره کرد. آشنایی هنرمندان ایرانی با آنان موجب شد معدودی از هنرمندان از شیوه طراحی و نقاشی آنان اقتباس کنند.

 

تاثیر نقاشان و طراحان اروپایی به همین جا ختم نشد، بلکه به تدریج برخی از حرمت ها و چارچوب های مربوط به صورتگری مورد بی توجهی قرار گرفت؛ نقاشی های دیواری کاخ چهلستون، حاکی از این است که پادشاهان صفوی بعضی از حرمت های مربوط به نگارگری را که در دوره های پیشین رعایت می شد، در نظر نمی گرفتند. از اواخر این دوره به تدریج افزون بر نگارگری، برخی دیگر از هنرهای تصویری و تجسمی مانند کاشیکاری و گچبری نیز از شیوه های هنری اروپا اثر پذیرفتند و فرنگی سازی به یکی از روش های معمول در برخی از هنرها تبدیل شد.

در دوره قاجار، تحولات اجتماعی متعددی در جامعه ایرانی صورت گرفت که زمینه های تضعیف هنرهای بومی و گسترش هنرها و اندیشه های غربی را بیش از پیش فراهم آورد. نخست آن که گروه اجتماعی جدیدی که قدرت را به دست آورده بود، یعنی ایل قاجار، در ابتدای روند شهری شدن و گسترش حوزه نفوذ تمدنی و فرهنگی خود، به نهادهای اجتماعی، مدنی و هنری پیشین چندان توجهی نکرد. زیرا در آغاز از مقبولیت چندانی برخوردار نبود. این موضوع در از هم گسیختگی نهادها و روابط صنفی و هنری بی تاثیر نبود و در نتیجه در این دوره رد برخی از تخصص های هنری و صنفی از جمله معماری، زمینه های بروز ضعف در حوزه های نظری و عملی را فراهم کرد و امکان نو آوری در بسیاری از زمینه ها مقدور نشد، هر چند که تلاش های بعضی از معماران ایرانی در نمونه هایی از آثار خلق شده به ویژه در مورد ابداع ترکیب های حجمی تازه نسبت به گذشته را نمی توان نادیده گرفت. به همین ترتیب ضعف برخی از آنان در طراحی بناهای آئینی و تقلید از ویژگی های مساجد هند در طراحی مساجد جامع ایرانی قابل تامل است.

آگاهی از عقب ماندگی در زمینه های فنی و اجتماعی نسبت به غرب و احساس حقارت پدید آمده در دوره قاجار، منجر به بروز نوعی سرخوردگی اجتماعی و تلاش در تقلید از غرب برای خروج از عقب ماندگی شد. عده ای چاره را در نوعی تقلید همه جانبه از فرهنگ غرب و مظاهر آن دانستند. این گرایش همراه با تنوع و تفاخر طلبی اعیان، رجال و درباریان، ابتدا موجب بروز تمایل به استفاده از برخی عناصر معماری غرب مانند انواع سنتورهای تزئینی، سرستون ها و پلکان ها و در مراحل بعد از استفاده از بعضی ترکیب های حجمی و طرح های معماری شد، به گونه ای که در مواردی، بناهایی به طور کامل به تقلید از بنایی مشابه در اروپا طراحی و ساخته می شد. عمارت شمس العماره و قصر فیروزه از اینگونه بناها به شمار میآیند.

در آغاز دهه نخست قرن بیستم شرایط پیچیده و حساسی پدید آمده بود. از یک سو تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته برای اصلاحات اجتماعی و سیاسی، به نتایج مطلوب نرسیده بود و از سوی دیگر برخی حکومت های خارجی و به ویژه اروپایی مصمم بودند که بیش از پیش در امور داخلی کشور دخالت کنند . مداخله آنان تا محدوده شکل دهی به حکومت پیش رفت. تحولاتی که در زمینه های اداری و سیاسی صورت گرفت، منجر به پدید آمدن نهادهای جدیدی در عرصه های آموزشی، اداری، اجتماعی و فرهنگی شد، نهادهایی که اغلب، هم از لحاظ ساختار سازمانی و هم از جنبه فضای معماری جدید بودند. در نتیجه نه تنها دگرگونی ها و تحولات مهم و قابل توجهی در عرصه های اجتماعی پدید آمد، بلکه تغییرات وسیعی در عرصه های معماری و فضاهای شهری نیز حاصل شد.

غرب گرایی که از دوران قاجار در بسیاری از عرصه های اجتماعی و هنری بروز کرده بود، بیش از پیش توسعه یافت. کاربرد تکنولوژی های جدید و استفاده از برخی مظاهر آن نیز نقش مهمی در تحولات معماری و شهرسازی کشور داشت. استفاده از اتومبیل و توسعه نسبتا برنامه ریزی شده یا به عبارت دیگر نقشه ریزی شده شهر و تغییر در شکل زمین های در نظر گرفته شده برای توسعه شهر و چگونگی تقسیم قطعه ها به گونه ای که غالبا هر قطعه از یک جبهه در کنار خیابانی اصلی یا فرعی قرار گیرد، از عوامل دگرگونی فضاهای معماری و شهری به شمار می آیند.

note.aruna.ir/

---------------------------------------------------------------------------

درباره سونای خشک ( قسمت دوم )

سونای مادون قرمز

آب درمانی

سازه استخر

استخر ( pool )

استخرهای قهرمانی

استخر سونا جکوزی گالری طرح و عکس و مقالات ساختمان بزرگترین آرشیو اطلاعات

انتخاب مکان استخر های رو باز و مواردی که باید در آن رعایت شود

ابعاد استخر و نکات کلیدی آن

نکات ایمنی و مهم در سونا و استخر شما

توجه توجه : خطر غرق شدن کودکان در استخر

آتش سوزی سونای خشک در تهران ...

سونای خشک : استاندارد ٰ دیجیتال ٰ همراه با موزیک و عطر گیاهان شفابخش

آسایش همراه با آرامشی بی نظیر در یک سونای استاندارد

لیست قیمت سونای خشک سونا سازان - سونا ی خشک 1389

امروز سونا در همه جای دنیا مورد استفاده است

سونای خشک بخار استخر جکوزی ( سونا سازان )

چگونگی کار کرد سونا ؟ - قبل از ورود به سونا چه کنیم؟

انواع سونا

سونای بخار و سونای خشک مناسب ایران سونا ، چرا و چگونه؟

درباره جکوزی

کلر موجود در استخر

رسوم فنلاندی‌ها در سونا - طراحی و اجرای سونا خشک

درباره سونا اطلاعات جدید سونا2011

استاندارد در مجموعه های استخر سونا و جکوزی ؟؟

گرمکن سونا (هیتر )

اتاق سونا

سونا

لمبه

سونای خشک

حوادث استخر و سونای غیر استاندارد

مواد تصفیه آب استخر

نردبان استیل استخر

صافی

کفشور استخر و جکوزی

اسکیمر استخر و جکوزی

قوانین استفاده از استخر های خانگی و مراقبت از کودک

استخر های واترپولو

استخر های آموزشی

موتور خانه استخر

استخر های قهرمانی

سونای خشک و بخار آلاچیق

محصولات و خدمات |

 درباره ما


تعین حداکثر ظرفیت استخرها بر حسب نوع شنا و نوع استخر

برای تعیین ابعاد و اندازه های استخر مهمترین عامل تعداد شناگران می باشد كه میانگین تراكم آنها با توجه به سرانه های ارائه شده به شرح ذیل قابل محاسبه می‌باشد.تعین حداکثر ظرفیت استخرها بر حسب نوع شنا و نوع استخر

برای تعیین ابعاد و اندازه های استخر مهمترین عامل تعداد شناگران می باشد كه میانگین تراكم آنها با توجه به سرانه های ارائه شده به شرح ذیل قابل محاسبه می‌باشد.

:: موضوعات مرتبط: استاندارد های معماری 

:: برچسب‌ها: جکوزی, شرایط اسختر, ضوابط طراحی استخر, انواع استخر, معماری استخر

ضوابط طراحی معماری استخر

 

برنامه فیزیکی و ضوابط طراحی معماری استخر

 

 

ورودی و کنترل                  20

فضاهای تقسیم                    30

رختکن انفرادی                   8/1

رختکن گروهی                   100

سرویس بهداشتی                  20

دوش                              28

سونا خشک                       15

سونا بخار                         15

جکوزی                             30

اتاق ماساژ                         75

فضاهای تحویل حوله              30

اتاق سشوار                        9

کفش کن

حوضچه ی آب سرد

اتاق سولاریوم                                   25

 

اتاق مسئول مجموعه                         20

سالن کمیته برگزاری مسابقات          40

اتاق مخابره ی خبر                          24

اتاق جلسه ی کمیته فنی                 22

اتاق داوران                                24

رختکن داوران                          4* 0.9

دوش داوران                          2* 1.4

سرویس داوران                           2* 2.4

اتاق معاونت                               12

اتاق غریق نجات                         6

 

 

انبار تجهیزات استخر                             2*30

اتاق تاسیسات مکانیکی+ تصفیه خانه    170

اتاق تاسیسات مکانیکال                         50

اتاق مسئول تاسیسات                         12*2

اتاق راک ( تاسیسات برقی)                    12

اتاق هواساز                                        30


:: برچسب‌ها: آب بندی استخر, معماری استخر, پیمانکاران, گالری عکس